Ympäristömme on
pullollaan erilaisia ärsykkeitä. Mainokset, ohikulkevat ihmiset ja
ajoneuvot, niiden äänet, sekä lukuisat muut asiat, vaativat huomiotamme
osakseen. Miellyttävät asiat vetävät puoleensa ja epämiellyttävät
työntävät poispäin. Miksi näin? Minkä vuoksi esimerkiksi kova
liikenteenmelu vaatii huomiotamme puoleensa ja nostaa verenpainetta?
Tai miksi olut ja tissit tekevät kaikista massatapahtumista
taloudellisesti kannattavia?
Kuvitellaan, että olisin lääkiksen
aikana tehnyt syventävät opintoni kehitysbiologian laitoksella.
Siellä ollessani, olisin tietenkin halunnut luoda ihka oman
”mallieliön”. Sellaisen sympaattisen, pienen, vihreän,
neliraajaisen, pitkäkaulaisen ja suurisilmäisen otuksen. No, kyllä
te tiedätte. Olisi myös ollut kiva, jos se olisi pysynyt hengissä
edes sen aikaa, että saan syvärini tehtyä. Mitä tällaisen eliön
geneettiseen koodiin olisi siis pitänyt ohjelmoida? Mitä sen tulisi
tuntea, jotta se pitäisi itsensä hengissä? Ainakin sen tulisi
osata hankkia energiaa niin hyvin, ettei se jäisi muiden
koe-eläinten jalkoihin tässä eloonjäämiskamppailussa.
Ohjelmoisin sen siis saamaan nautintoa aina kun se löytää jotain
runsaasti energiaa sisältävää ravintoa. Kyseisten ruokien ja
ruokailupaikkojen tulisi lisäksi jättää pysyvä positiivinen
muistijälki tämän otuksen aivoihin. Tällöin se osaisi palata
niiden luokse myös myöhemmin. Kaikkien vaurioita aiheuttavien
asioiden puolestaan tulisi saada aikaan mahdollisimman
epämiellyttäviä tuntemuksia; kipua, pahoinvointia, ahdistusta,
etc. Itseasiassa jo näistä vaaroista kertovien viestien, kuten
äänien, olisi hyvä nostaa ystäväni vireystilaa. Valmistaa se
taistelemaan taikka pakenemaan.
Jatketaan kuvittelua ja oletetaan, että
labran olosuhteet olisivat kovin muuttuvaiset. Kaikenmaailman
kesätyöntekijöitä touhuamassa omien projektiensa parissa ja
siivoamassa sitten niiden perään jälkiään milloin
minkäkinlaisilla puhdistusaineilla. En voisi olla varma, että
mikään tämän pienen luomukseni elinympäristössä pysyisi kovin
kauaa samanlaisena. Olisi siis hyvä, jos siitä olisi useita, hieman
toisistaan poikkeavia, versioita. Vielä näppärämpää jos se itse
tekisi ne minun puolestani. Ohjelmoisin sen siis samantien pariutumaan toisen (kaverini syväriprojektin tuloksena syntyneen)
mallieliön kanssa. Parin yhteensovittelun, eli parittelun, tulisi
tietenkin jälleen tuottaa suurta nautintoa. Samoin tämän toisen
eliön huomion saamisen tulisi tuntua hyvältä. Aiempien,
perustarpeiden tyydyttämiseen tähtäävien, koodien toiminta olisi
siis riittävän hyvää, jos eliöni vain pääsisi siirtämään
geneettisen koodinsa eteenpäin.
Evoluutio vinkkelistä katsottuna emme
eroa kovinkaan paljoa tästä pienestä vihreästä otuksesta.
Ainakin yksi keskeinen ero kuitenkin on. Me kykenemme havainnoimaan
itse itseämme. Olemaan tietoisia mielemme liikkeistä. Sen kautta
voimme siis myös tunnistaa ja tiedostaa mitä haluamme. Voimme myös
älyllisesti eritellä onko halun kohde oikeasti tavoittelemisen
arvoinen. Johtaisiko sen saaminen todella onneen? Vai pelkästään
lyhytkestoiseen henkilöhtaiseen nautintoon? Kannattaako minun siis
ylipäänsä käyttää rajallista aikaani sen tavoitteluun?
Jokainen vastaa näihin kysymyksiin
omalla tavallaan ja halun kohteesta riippuen. Itse olen todennut
olevani onnellisimmillani silloin kun olen läsnä. Hetkinä, jolloin
en halua tehdä mitään muuta, kuin juuri sitä, mitä olenkin jo
sillä hetkellä tekemässä. Ja juuri siellä missä jo olen. Mm.
merkityksellisiltä tuntuvat ihmissuhteet ja työ, liikunta ja
meditaatio tarjoavat itselleni näitä hetkiä. Näitä asioita on
siis hyväkin haluta.
Sen sijaan kun olutmainos, tai makea
munkki, seuraavan kerran vilahtaa näkökenttämme rajamailla, niin
voimme ainakin yrittää olla tietoisia omasta reaktiostamme ennen
kuin säntäämme sen perään. Kasvavan tiedostamisen kautta voimme
hiljalleen myös muuttaa itseämme. Jos siis niin haluamme.
"All happiness comes from the desire for others to
be happy.
All misery comes from the desire for oneself to be happy."
All misery comes from the desire for oneself to be happy."
-Shantideva
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti