keskiviikko 11. joulukuuta 2013

Rukoilemisesta ja vähän muustakin loruilusta

Olin hiljattain hyvien ystävieni häissä. Häät eivät olleet kirkossa, mutta vihkimistilaisuus oli kuitenkin varsin perinteinen ja seremoniaa vetänyt pappi kehotti useaan otteeseen ihmisiä rukoilemaan. Useimpia rukouksia lähinnä kuuntelin, mutta Isä meidän –rukouksen lausuin muiden mukana yhteen ääneen. Myöhemmin samana iltana kävin hyvän keskustelun erään ystäväni kanssa. Hän tiesi, että käyn usein meditoimassa buddhalaisessa keskuksessa. En myöskään kuulu kirkkoon. Jos en siis ole kristitty, niin miksi rukoilin?

Vanhempiani ei voi kutsua hartaiksi kristityiksi, mutta he kuuluvat (evankelisluterilaiseen) kirkkoon. Kun olin lapsi, he laittoivat minut useaan otteeseen seurakunnan järjestämille leireille (todennäköisesti saadakseen olla edes hetken rauhassa). Leireillä rukoiltiin. Iltarukouksia olen aloittanut lukemaan joskus ala-aste ikäisenä ja jatkanut sitä ainakin 15-16 –vuotiaaksi. Ehkä vanhemmaksikin. Rukouksen sisältö vaihteli varmasti vuosien mittaan. Muistan kuitenkin käyneeni mielessäni läpi päivän aikana tapahtuneet asiat joista olin kiitollinen (mukaan lukien huolehtivaiset vanhemmat, hyvät ystävät ja terveys) sekä pyytäneeni Jumalalta, että voimistelutreenit sujuisivat huomenna hyvin. Tärkeitä asioita kaikki.;) Parikymppisenä totesin, että jumala (tai Jumala) on hiukan hankala (vaikkakin todella mielenkiintoinen) käsite ja aiheesta puhuttaessa kannattaa useimmiten ensi alkuun kysyä, että mitä toinen osapuoli oikein tarkoittaa sillä sanalla. Iltarukousten lukeminen jäi.

Viitisen vuotta sitten innostuin erilaisista mielenharjoitteista ja otin jälleen tavaksi käydä kuluneen päivän tapahtumat lyhyesti läpi mielessäni ennen nukkumaanmenoa. Samalla pyrin tuntemaan kiitollisuutta monista hyvistä asioista elämässäni. Huomasin, että kyseinen tapa rauhoittaa ja uni tulee paremmin. Samalla muistot päivän tapahtumista vahvistuvat ja ”itse-elämänkerrallisesta”/ autobiografisesta minäkuvastani ja siihen liittyvästä tarinasta tulee eheämpi. Oman elämän kuviot pysyvät paremmin hallussa ja asiat sujuvat jouhevammin.


Miljoonat muutkin ihmiset puhuvat päivittäin itsekseen. Jotkut osoittavat sanansa jumalalle tai jumalille (isolla taikka pienellä j:llä), jotkut hengille, jotkut toisille ihmisille ja jotkut itselleen. Osa ei ole sen tarkemmin edes ajatellut kenelle sanat on suunnattu. Tätä on tehty jo tuhansia vuosia. Wikipedian mukaan 20 vuotta sitten ~40% suomalaisista rukoili ainakin kerran viikossa (1). Veikkaan, että ihmiset rukoilevat keskimäärin enemmän silloin kun elämässä on vaikeaa. Eli silloin kun ahdistaa ja masentaa. Mutta miksi? Iranissa oli tehty tutkimus, jossa selvitettiin 150:n syöpäpotilaan kykyä ja keinoja hyväksyä sairautensa. Rukoilevat potilaat hyväksyivät tilanteensa nopeammin ja heidän mielialansa oli parempi (2). Syövän kaltaisen vaikean sairauden kohdatessa asioiden jäsentely ja sanallistaminen tekevät hyvää. Ja sitä rukoillessa ainakin tulee tehtyä. Uskoipa sitä sitten mihinkään korkeampaan voimaan taikka ei. Rukoillessa monet myös antavat itselleen luvan olla omien vaikeiden tunteidensa kanssa. Kun viipyilee hetken ahdistuksen äärellä, niin saattaa huomata, etteivät se ehkä olekaan niin musertavaa kuin mitä siitä on ajatellut. Samalla ahdistaviin muistoihin liittyy tämä uusi muisto rauhallisesta hetkestä jolloin olikin ihan ok olla. Ja kun ahdistava muisto seuraavan kerran palaa mieleen, niin samalla ”aktivoituu” myös muisto tästä rauhoittavasta läsnäolon hetkestä. Ahdistuu lievenee ja olo on parempi.

Monet rukoilevat myös silloin kun asiat sujuvat jo valmiiksi hyvin. Tällöin asioiden toistaminen mielessä voi muistuttaa ainakin siitä mikä on tärkeää. Jos esimerkiksi lapsesta asti lukee rukouksia joissa mietiskelee rakkautta, kiitollisuutta, anteliaisuutta ja anteeksiantoa, niin 50-vuoden ikään mennessä mieli on työskennellyt jo melkoisen tovin näiden teemojen ympärillä. Ja se mihin keskittyy, se kehittyy. Myös erilaiset meditaatioharjoitteet hyödyntävät tätä mielen kykyä muovautua. Esimerkiksi buddhalaisen perinteen myötätunto- (metta-) harjoitteilla ja kristillisen perinteen rukouksilla on paljon yhteistä. Hyvällä keskittymisellä tehtyinä nämä molemmat rauhoittavat mieltä ja kehittävät kykyä tuntea myötätuntoa ja rakkautta. Myönteisten tunteiden määrä elämässä siis lisääntyy ja kärsimys vähenee.

Sama pätee myös toiseen suuntaan. Jos jatkuvasti lausumme mielessämme esimerkiksi sellaisten rap biisien lyriikoita, joiden keskeinen sanoma on väkivallan tai päihteidenkäytön ihannointi, niin samalla muovaamme aivojamme ja asenteitamme yhä enemmän tähän suuntaan. Ilman aggressiota tai halua päihtyä pelkät lyriikat voivat toki olla vain hauskaa sanaleikkiä. Taidokasta kielellä kikkailua. Kuormittavassa elämäntilanteessa tarttuva sävelmä mieleenpainuvine kertosäkeineen voi kuitenkin tukea taitamattomia tottumuksiamme ja lisätä esimerkiksi päihteiden käyttöämme. Samalla tavoin myös tiukkaan pinttyneet uskomukset voivat lisätä kärsimystämme. Eräässä hiljattain julkaistussa hemodialyysipotilaiden haastattelututkimuksessa uskonnollisuus olikin joidenkin potilaiden kohdalla yhteydessä lisääntyneeseen ahdistuneisuuteen (3).

Pelkkää lorujen lukemista ja sokeaa uskoa oleellisempaa onkin opetella olemaan läsnä oman kokemuksensa kanssa. Opetella huomaamaan minkälaisia rukouksia sitä mielessään lausuu ja minkälaisia aikomuksia ja tunteita näiden lorujen taustalta löytyy. Jos on esimerkiksi sitä mieltä, että taito tuntea kiitollisuutta ”meidän jokapäiväisestä leivästämme” ja taito antaa anteeksi itselleen ja muille, ”niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet”, ovat hyviä ominaisuuksia, niin silloin tätä sanailua on viisasta jatkaa. Täydellä sydämellä.


”Tahdon kunnioittaa itseäni ja toisia ihmisiä.
Tahdon auttaa silloin kun voin ja silloin kun en voi auttaa, niin haluan olla tuottamatta harmia.
Tahdon muistaa myötätunnon, rakkauden ja ystävällisyyden, avoimuuden ja rehellisyyden, anteliaisuuden, tarkkaavaisuuden ja tarmokkuuden, kärsivällisyyden ja kiitollisuuden merkityksen.
Haluan olla onnellinen. Minulla on myös oikeus ja mahdollisuus siihen.
Kaikki elävät olennot haluavat olla onnellisia ja meillä kaikilla on oikeus ja mahdollisuus siihen. Joka hetki.
Haluan muistaa, että elämässä on kärsimystä. Vanhenemme, sairastumme ja kuolemme. Niitä en voi välttää. Kärsimys itsessään syntyy halusta. Ja päästämällä irti haluista voin olla vapaa kärsimyksestä, elää onnellisempaa elämää ja auttaa myös muita olemaan onnellisia.”


Viitteet: 
(1)           Harri Heino: Mihin Suomi tänään uskoo. Helsinki: WSOY, 2002.
(2)           Haqhiqhi F. Correlation between religious coping and depression in cancer patients. Psychiatr Danub. 2013 Sep;25(3):236-40.
(3)           Ramirez et al. The relationship between religious copig, psychological distress and quality of life in hemodialysis patients. J Psychosom Res. 2012 Feb:72(2):129-35.





2 kommenttia:

  1. Yhden viestin kirjoittaneena ja kadottaneena lyhennän tätä toista nyt hieman.

    Tapasi kirjoittaa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja terveydestä syvällä perehtymisellä sekä selvästi elämää arvostaen ja vielä vilpittömän rehellisesti on todella kiehtovaa luettavaa. Läsnäolon merkitys tuntuu omankin kokemukseni mukaan valtavan suurelta itsessään ja maailmassa viihtymisen kannalta sekä sitä myötä elämän sallimisessa (vaalimisessa) kaikissa sen ilmenemismuodoissa.

    Palaan lukemaan näitä kirjoituksiasi tarkemminkin vielä, kun ajatukseni on jotenkin kirkas ja ehkä hieman levänneempi. Mielenkiintoista. :)

    Oikein mukavaa alkavaa viikkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sanoistasi! Kiva kuulla, että teksti puhuttelee. Molemmilla taitaa siis tosiaan olla samanlaisia kokemuksia läsnäolon tärkeydestä asioiden merkityksellisyyden kannalta. Sitä siis edelleen opetellessa ja vaaliessa =)

      Ja kiitos, oikein mukavaa viikkoa myös itsellesi!

      Poista